Zmiany w przepisach FIA na 2011

fiaRuchome tylne skrzydło, nowy dostawc opon, powrót KERS, 107% czasu najlepszego czasu Q1... - jest mnóstwo zmian regulacji w przepisach FIA na 2011 rok.

Regulowane tylne skrzydło
Od 2011 roku regulacja tylnego skrzydła może być aktywowana przez kierowcę w dowolnym momencie przed rozpoczęciem się wyścigu, a podczas wyścigu jedynie w celu poprawy możliwości wyprzedzania, po tym jak kierowca ukończył dwa okrążenia. Zostanie ona włączona jedynie wtedy, gdy kierowca będzie znajdował się mniej niż sekundę za innym kierowcą w każdym z wcześniej ustalonych miejsc na danym torze. System po aktywowaniu zostanie wyłączony, gdy kierowca po raz pierwszy użyje hamulców. W połączeniu z KERS, jest to system zaprojektowany, by ułatwić wyprzedzanie. Tak samo jak KERS nie jest przymusowy.

Zakaz używania kanału F i podwójnych dyfuzorów
Zakazane są systey, urządzenia lub procedury, które używają ruchu kierowcy jako sposóbu zmieniania aerodynamicznych cech samochodu.

KERS
KERS odzyskuje energię wygenerowaną podczas hamowania i przekształca to w dodatkową moc. System zasadnoczo będzie podobny do tego, który widzieliśmy w 2009 roku. System zwiększy wagę samochodów. Na szczęście minimalna waga samochodu została zwiększona o 20kg do 640kg.

Opony
Decyzja firmy Bridgestone, by wycofać się z końcem sezonu 2010 po 13 latach w Formule I. Pirelli zostało wybrane jako jedyny dostawca opon dla Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA na okres trzech lat, począwszy od 2011 roku. Wyłączny dostawca zobowiązuje się do ścisłego przestrzegania przepisów technicznych i sportowych realizowanych przez FIA.
Przydział opon został zmniejszony z 14 na 11 kompletów suchych  opon dostępnych dla każdego kierowcy na wyścigoiwy weekend.

Skrzynie biegów
W celu oszczędności i ochrony środowiska, skrzynie biegów będą musiały wytrzaymać pięć wyścigowych weekendów zamiast czterech.

107% czasu
Podczas pierwszejczęści kwalifikacj, każdy kierowca, którego najlepszy czas okrążenia przekroczy 107% najlepszego czasu z Q1, nie będzie mógł wziąć udziału w wyścigu. Jednakże, w wyjątkowych okolicznościach, ustanowienie odpowiedniego czasu w wolnych treningach może zobligować sędziów do zezwolenia samochodowi na start w wyścigu.

Kary
Sędziowie mają teraz większą władzę, by narzucić szerszy zasięg kar za jazdę i inne naruszenia przepisów. Do ich dyspozycji dodano kary czasu, wyłączania kierowców z klasyfikacji lub nawet zawieszenia ich w dalszych startach.

Team orders

Zniesienie klauzuli zakazujących tzw. Team orders.

Źródło regulaminu www.formula1.com

 


Zobacz przepisy z poprzednich lat.